Masyarakat
Bajau merupakan masyarakat pribumi Sabah dan dari segi populasinya adalah kedua
terbesar selepas kaum kadazan. Terdapat pelbagai suku kaum dalam kalangan
masyarakat bajau seperti Ilanun, sulu dan sebagainya. Kebanyakkan masyarakat
bajau mendiami kawasan Semporna, dan Kota Belud.
Perkahwinan
Majlis dibuat sebelum hari perkahwinan. Keluarga yang berada mengadakan majlis tujuh hari sebelumnya, tiga hari bagi keluarga sederhana dan sehari bagi keluarga miskin. Sepanjang hari tersebut pada sebelah malamnya majlis titik diadakan iaitu memainkan alat muzik di tempat kediaman kedua-dua belah pihak. Majlis ini mungkin berlangsung hingga larut malam, kemudian diikuti dengan tarian tradisional. Sehari sebelum perkahwinan, bakal pengantin lelaki dan perempuan akan didandan oleh beberapa orang mak andam. Pengantin lelaki yang berpakaian serba kuning lengkap akan diusung dengan tandu atau menunggang kuda ketika menuju ke kediaman pengantin perempuan. Beberapa das tembakan akan dilepaskan sebagai tanda hormat akan ketibaan rombongan pengantin lelaki di halaman rumah pengantin perempuan. Setelah tiba waktunya, pengantin lelaki mengambil wuduk dan majlis akad nikah dilangsungkan. Selepas itu, pengantin lelaki akan dibawa masuk ke bilik pengantin perempuan bagi upacara pembatalan air sembahyang. Setelah pengantin lelaki membatalkan air sembahyang dengan menyentuh dahi isterinya, kedua dua mempelai itu disandingkan.
Majlis dibuat sebelum hari perkahwinan. Keluarga yang berada mengadakan majlis tujuh hari sebelumnya, tiga hari bagi keluarga sederhana dan sehari bagi keluarga miskin. Sepanjang hari tersebut pada sebelah malamnya majlis titik diadakan iaitu memainkan alat muzik di tempat kediaman kedua-dua belah pihak. Majlis ini mungkin berlangsung hingga larut malam, kemudian diikuti dengan tarian tradisional. Sehari sebelum perkahwinan, bakal pengantin lelaki dan perempuan akan didandan oleh beberapa orang mak andam. Pengantin lelaki yang berpakaian serba kuning lengkap akan diusung dengan tandu atau menunggang kuda ketika menuju ke kediaman pengantin perempuan. Beberapa das tembakan akan dilepaskan sebagai tanda hormat akan ketibaan rombongan pengantin lelaki di halaman rumah pengantin perempuan. Setelah tiba waktunya, pengantin lelaki mengambil wuduk dan majlis akad nikah dilangsungkan. Selepas itu, pengantin lelaki akan dibawa masuk ke bilik pengantin perempuan bagi upacara pembatalan air sembahyang. Setelah pengantin lelaki membatalkan air sembahyang dengan menyentuh dahi isterinya, kedua dua mempelai itu disandingkan.
Kelahiran
Sewaktu Mengandung
Bagi mengelakkan bahaya sewaktu mengandung, wanita tersebut perlu menjalani beberapa pantang larang tertentu. Ini bertujuan untuk menjaga keselamatan dirinya serta kandungan, di samping memudahkan proses kelahiran kelak. Antara pantang larang tersebut ialah, wanita hamil tidak boleh berjalan malam kerana dikhuatiri akan diganggu oleh makhluk halus, wanita hamil juga tidak boleh meminum atau mandi dengan air hujan yang jatuh dari bumbung kerana di bimbangi tembuni akan terus mati terutama bagi mereka yang mengandung sulung
Sewaktu Mengandung
Bagi mengelakkan bahaya sewaktu mengandung, wanita tersebut perlu menjalani beberapa pantang larang tertentu. Ini bertujuan untuk menjaga keselamatan dirinya serta kandungan, di samping memudahkan proses kelahiran kelak. Antara pantang larang tersebut ialah, wanita hamil tidak boleh berjalan malam kerana dikhuatiri akan diganggu oleh makhluk halus, wanita hamil juga tidak boleh meminum atau mandi dengan air hujan yang jatuh dari bumbung kerana di bimbangi tembuni akan terus mati terutama bagi mereka yang mengandung sulung
Semasa Bersalin
Apabila sudah tiba masanya, bidan akan segera dipanggil dan peralatan tertentu turut disediakan. Adakalanya di bawah rumah tersebut, duri dan benda-benda tajam akan di letakkan bagi mengelakkan gangguan makhluk halus terhadap si ibu dan bayi. Selepas kelahiran, si ibu akan sekali lagi menjalani beberapa pantang larang. Antaranya ialah, si ibu harus memakai sarung yang berwarna gelap, biasanya hitam, kerana warna yang terang tidak baik untuk kesihatan mata bayi.
Apabila sudah tiba masanya, bidan akan segera dipanggil dan peralatan tertentu turut disediakan. Adakalanya di bawah rumah tersebut, duri dan benda-benda tajam akan di letakkan bagi mengelakkan gangguan makhluk halus terhadap si ibu dan bayi. Selepas kelahiran, si ibu akan sekali lagi menjalani beberapa pantang larang. Antaranya ialah, si ibu harus memakai sarung yang berwarna gelap, biasanya hitam, kerana warna yang terang tidak baik untuk kesihatan mata bayi.
Kematian
Apabila seseorang itu meninggal dunia, doa akan dibaca dan mayatnya akan ditutup dengan kain. Pada masa itu, tawak-tawak patai atau pukulan gong akan dibunyikan sebagai tanda seseorang itu telah meninggal dunia. Mengikut adat Bajau, mereka mesti menangisi kematian tersebut kerana ia melambangkan kesedihan mereka. Seterusnya, mayat tersebut akan diuruskan sepenuhnya mengikut peraturan agama Islam. Selepas disembahyangkan, si mati akan di kebumikan. Adat naja-naja iaitu berjalan berulang alik di bawah keranda si mati oleh keluarga dan saudara-mara terdekat akan dilakukan. Apabila mayat hendak dikebumikan, adakalanya bersama-sama mayat tersebut disertakan beberapa biji buah pinang untuk mewakili anak cucu si mati yang masih kecil. Pinang tersebut dibungkus dalam sehelai kain putih yang sama dan diletakkan di sisi mayat. Tujuannya adalah supaya semangat mereka akan bersama si mati ke alam baqa. Seterusnya upacara keagamaan seperti yang dilakukan oleh masyarakat Islam lain akan diadakan. Biasanya dari hari pertama hingga hari ketujuh selepas kematian, keluarga dan masyarakat setempat akan mengikuti beberapa pantang larang. Antaranya ialah, dari hari pertama sehingga hari ketujuh, rumah si mati tidak boleh dicuci.
Apabila seseorang itu meninggal dunia, doa akan dibaca dan mayatnya akan ditutup dengan kain. Pada masa itu, tawak-tawak patai atau pukulan gong akan dibunyikan sebagai tanda seseorang itu telah meninggal dunia. Mengikut adat Bajau, mereka mesti menangisi kematian tersebut kerana ia melambangkan kesedihan mereka. Seterusnya, mayat tersebut akan diuruskan sepenuhnya mengikut peraturan agama Islam. Selepas disembahyangkan, si mati akan di kebumikan. Adat naja-naja iaitu berjalan berulang alik di bawah keranda si mati oleh keluarga dan saudara-mara terdekat akan dilakukan. Apabila mayat hendak dikebumikan, adakalanya bersama-sama mayat tersebut disertakan beberapa biji buah pinang untuk mewakili anak cucu si mati yang masih kecil. Pinang tersebut dibungkus dalam sehelai kain putih yang sama dan diletakkan di sisi mayat. Tujuannya adalah supaya semangat mereka akan bersama si mati ke alam baqa. Seterusnya upacara keagamaan seperti yang dilakukan oleh masyarakat Islam lain akan diadakan. Biasanya dari hari pertama hingga hari ketujuh selepas kematian, keluarga dan masyarakat setempat akan mengikuti beberapa pantang larang. Antaranya ialah, dari hari pertama sehingga hari ketujuh, rumah si mati tidak boleh dicuci.
Tarian
Antara tarian tradisional di kalangan masyarakat Bajau ialah Tarian Limbai dan Runsai. Tarian Limbai merupakan satu tarian tradisional suku kaum bajau Kota Belud. Tarian Limbai biasanya ditarikan ketika menyambut ketibaan pengantin lelaki yang diarak kerumah pengantin perempuan. Sebaik sahaja rombongan pengantin sampai, perarakan dihentikan buat sementara. , lalu tarian Limbai dipersembahkan di hadapan pengantin. Ia merupakan upacara khas sebagai isyarat menjemput pengantin lelaki naik ke rumah untuk melakukan ijab dan kabul. Tarian Limbai diiringi oleh irama kulin tangan. Kumpulan muzik ini mengandungi enam orang pemain yang diketuai oleh seorang wanita yang memainkan kulintangan, dua orang pemukul gendang, dua orang pemaian gong dan seorang pemain bebandil. Tarian ini mengiringi anggota-anggota rombongan lelaki naik ke rumah. Penari-penari melambai-lambaikan selendang mereka sebagai lambang mengundang dan mengucapkan selamat datang. Selain tarian Limbai, Runsai juga merupakan tarian tradisional suku kaum Bajau di Kota Belud. Runsai selalu di tarikan di majlis perkahwinan pada sebelah malam. Tarian ini memerlukan antara enam hingga lapan orang penari termasuk dua wanita. Tarian ini menjadi bertambah meriah apabila diserikan dengan kalang iaitu pantun dua kerat yang dijual dan dibeli oleh penari lelaki dan perempuan.
Antara tarian tradisional di kalangan masyarakat Bajau ialah Tarian Limbai dan Runsai. Tarian Limbai merupakan satu tarian tradisional suku kaum bajau Kota Belud. Tarian Limbai biasanya ditarikan ketika menyambut ketibaan pengantin lelaki yang diarak kerumah pengantin perempuan. Sebaik sahaja rombongan pengantin sampai, perarakan dihentikan buat sementara. , lalu tarian Limbai dipersembahkan di hadapan pengantin. Ia merupakan upacara khas sebagai isyarat menjemput pengantin lelaki naik ke rumah untuk melakukan ijab dan kabul. Tarian Limbai diiringi oleh irama kulin tangan. Kumpulan muzik ini mengandungi enam orang pemain yang diketuai oleh seorang wanita yang memainkan kulintangan, dua orang pemukul gendang, dua orang pemaian gong dan seorang pemain bebandil. Tarian ini mengiringi anggota-anggota rombongan lelaki naik ke rumah. Penari-penari melambai-lambaikan selendang mereka sebagai lambang mengundang dan mengucapkan selamat datang. Selain tarian Limbai, Runsai juga merupakan tarian tradisional suku kaum Bajau di Kota Belud. Runsai selalu di tarikan di majlis perkahwinan pada sebelah malam. Tarian ini memerlukan antara enam hingga lapan orang penari termasuk dua wanita. Tarian ini menjadi bertambah meriah apabila diserikan dengan kalang iaitu pantun dua kerat yang dijual dan dibeli oleh penari lelaki dan perempuan.
Pakaian
Bagi Pakaian tradisional suku Kaum Bajau.Wanita menggayakan blaus badu sampit dan kain sarung olos berangkit, perhiasan leher mandapun dan perhiasan kepala sarempak. Lelaki Bajau menggayakan baju potongan Cekak Musang, seluar, samping dan destar. Manakala, Pasangan suku kaum Bajau menggayakan pakaian adat perkahwinan dan kebesaran. Pakaian lelaki dari kain satin berhias renda dan pakaian wanita juga dari satin yang dilengkapi dengan mandapun dan tali pinggang.
Bagi Pakaian tradisional suku Kaum Bajau.Wanita menggayakan blaus badu sampit dan kain sarung olos berangkit, perhiasan leher mandapun dan perhiasan kepala sarempak. Lelaki Bajau menggayakan baju potongan Cekak Musang, seluar, samping dan destar. Manakala, Pasangan suku kaum Bajau menggayakan pakaian adat perkahwinan dan kebesaran. Pakaian lelaki dari kain satin berhias renda dan pakaian wanita juga dari satin yang dilengkapi dengan mandapun dan tali pinggang.
Makanan
Antara makanan etnik Bajau ialah kima, putu, dan Tompe atau tinompeh. Makanan tradisional kima adalah nama sejenis kerang laut dan terdapat dalam beberapa spesies, antaranya lapiran, kima bohe dan sollot-sollot yang bersaiz kecil dan menyelit di celah-celah permukaan batu. Kima dijadikan lauk dalam makanan tradisi Orang Bajau. Kima ini boleh dimakan mentah-mentah setelah dihiris atau di potong kecil-kecil dan dicampur dengan air limau dan lada serta rempah ratus yang lain mengikut selera seseorang. Ia juga boleh di makan bersama sayur. Selain itu, makanan tradisional putu pula adalah makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya lalu dimasak secara stim. Manakala makanan tradisional Tompe atau Tinompeh juga adalah makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya. Ia kemudiannya digoreng tanpa minyak di dalam kuali, sehingga warna kekuning-kuningan.
Antara makanan etnik Bajau ialah kima, putu, dan Tompe atau tinompeh. Makanan tradisional kima adalah nama sejenis kerang laut dan terdapat dalam beberapa spesies, antaranya lapiran, kima bohe dan sollot-sollot yang bersaiz kecil dan menyelit di celah-celah permukaan batu. Kima dijadikan lauk dalam makanan tradisi Orang Bajau. Kima ini boleh dimakan mentah-mentah setelah dihiris atau di potong kecil-kecil dan dicampur dengan air limau dan lada serta rempah ratus yang lain mengikut selera seseorang. Ia juga boleh di makan bersama sayur. Selain itu, makanan tradisional putu pula adalah makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya lalu dimasak secara stim. Manakala makanan tradisional Tompe atau Tinompeh juga adalah makanan yang berupa ubi kayu yang diparut dan telah diperah airnya. Ia kemudiannya digoreng tanpa minyak di dalam kuali, sehingga warna kekuning-kuningan.
No comments:
Post a Comment