Tuesday 22 April 2014

Permainan Tradisional Di Malaysia: India



Permainan Tradisional India:

Kho-Kho


Kho-Kho merupakan satu permainan tradisional yang popular di kalangan kaum India. Permainan yang berasal dari Maharashtra ini pada mulanya dimainkan menggunakan kereta kuda. Kebanyakan ahli sejarah India mengatakan bahawa Kho-Kho merupakan hasil pengubahsuaian daripada satu permainan 'Lari dan kejar' di mana seorang pemain akan berlari dan mengejar serta menyentuh pemain lain. Permainan kho-kho ini memerlukan kecergasan fizikal pemain serta pergerakan yang fleksibel untuk megelak peserta-peserta lain.Permainan Kho-Kho membangunkan sifat-sifat seperti ketaatan, disiplin, kesukanan, dan kesetiaan antara ahli pasukan.

Sejarah Permainan

Peraturan permainan telah dirangka pada awal abad ke-20,di Gymkhana Poona.Satu jawatankuasa telah ditubuhkan pada tahun 1914,membentuk peraturan. Peraturan pertama pada Kho-Kho telah diterbitkan dari Gymkhana Baroda, pada tahun 1924. Pada 1959-60, negara pertama kejohanan Kho Kho telah dianjurkan di Vijayawada (Andhra Pradesh).Pihak kerajaan telah memulakan pemberian anugerah permainan Kho kho dan Arjuna Award, Anugerah Eklavya untuk lelaki, Rani Laxmi Bai mendapat anugerah wanita,Veer Abhimanyu untuk kanak-kanak lelaki di bawah umur 18 tahun, dan anugerah Janaki untuk kanak-kanak perempuan bawah 16 tahun.

Cara Bermain

Bagi permainan kho-kho, setiap kumpulan boleh mempunyai 12 pemain. Namun,hanya 9 daripadanya akan bermain bagi satu perlawanan. Terdapat 2 giliran dalam permainan kho-kho ini. Setiap giliran diperuntukkan selama 7 minit untuk acara lari dan kejar. Bagi kumpulan pengejar (chaser), 8 pemain akan berada di tengah setiap 8 kotak yang terdapat di padang permainan. Setiap 8 peserta ini akan duduk dalam kedudukan yang bertentangan secara berselang-selang. Manakala, pemain yang kesembilan akan bertindak sebagai pengejar. Sasaran bagi setiap pengejar ialah menyentuh pemain lawan dengan menggunakan tapak tangan. Pemain lawan akan tersingkir apabila pengejar menyentuhnya dengan tapak tangan tanpa melakukan "foul", pemain lawan telah melebihi had garisan dengan sendirinya ataupun lambat sampai ke had garisan. Pengejar boleh menukar giliran mengejar dengan menyentuh ahli pasukannya yang lain sambil berkata "Kho Kho". Pemain yang disentuh kemudiannya akan menjadi pengejar dan begitulah seterusnya. Bagi setiap 2 giliran terdapat 5 minit masa rehat diberikan. Bagi permainan Kho-Kho ini, keluasan petak padang yang diperlukan ialah 27mX15m.
Kho-Kho boleh dimainkan oleh lelaki, wanita, dan kanak-kanak dari semua peringkat umur. Permainan ini dimainkan di kawasan yang lapang dan peralatan yang diperlukan adalah dua tiang. Permainan berlangsung tidak lebih daripada 37 minit.

Chaturanga



Asal-usul catur modern semula dikenal dengan nama Chaturanga, yang berkembang di India pada abad ke-6. Sejak awal permainan ini sudah memperkenalkan dua pihak yang bermain, perbezaan buah catur dengan kekuataan yang berbeza, dan kemenangan bergantung pada buah terakhir, atau dalam catur modern dengan menumbangkan sang raja. Dalam catur kuno, papan catur memiliki 100 kotak atau lebih.

Asal Usul Chaturanga

Permainan Chess atau Catur di zaman moden ini sebenarnya berasal dari India dan mula tersebar ke Parsi. Apabila orang-orang Arab menakluki Parsi, chess atau catur telah diambil oleh dunia Islam dan kemudiannya merebak ke Eropah Selatan. Di Eropah, chess berubah bentuk semasa dalam abad ke-15. Perkataan "catur ataupun chess" itu sendiri berasal dari perkataan "Chaturanga" dari bahasa Sanskrit yang bermaksud Empat Bahagian Ketenteraan.
Pada awal abad 19, satu pendapat disampaikan Kapten Hiram Cox dan Duncan Forbes bahawa duhulu catur dimainkan oleh 4 orang sekaligus, termasuk empat pemain dalam chaturanga. Dalam puisi kepahlawanan mengatakan ia bermaksud tentera. Nama itu terjadi dari pertempuran dalam ketenteraan Mahabrata yang terkenal di India. Chaturanga adalah sebuah simulasi permainan perang yang memperlihatkan kekuatan strategi militer India saat itu

Cara dan Strategi Bermain Chaturanga

Catur berasal dari India, dimana dalam bentuk awal abad ke-6 adalah chaturanga, yang diterjemahkan sebagai "empat divisi dari" militer - infanteri, kavaleri, gajah, dan kereta, masing-masing diwakili dengan gadai, ksatria, uskup, dan burung gagak Catur merupakan permainan yang membutuhkan strategi, kejelian dalam memperhitungkan kekuatan, dan target pasti dalam mencapai kemenangan. Bahkan bisa dibilang, bermain catur di atas papan catur tidak jauh berbeda denganberperang di medan pertempuran.
 Catur terliahat sangat sederhana karena papannya hanya terdiri dari 8x8 kotak persegi. Namun sebenarnya dalam bermain catur terdapat banyak strategi yang dimainkan untuk segera melumpuhkan raja lawan. Cara dan strategi bermain catur inilah yang kemudian terus dikembangkan oleh para pemain profesional sehingga menciptakan sebuah sistem pertahanan dan menyerang yang sama baiknya. Belajar bermain catur layaknya belajar rubrik 3x3 karena butuh pemahaman dan ketelitian yang sangat tinggi. Seorang pecatur profesional bahkan melatih dirinya beberapa jam setiap hari sehingga pelatihan ekstensif ini menyebabkan terjadinya pergeseran aktivitas otak dari korteks serebral ke nukleus caudate.
Strategi bermain catur adalah juga belajar mengenali langkah lawan. Tidak memberikan sekak terlalu cepat biasanya dilakukan untuk mempelajari dahulu pergerakan bidak lawan. Karena itulah sebisa mungkin jangan menghalangi jalan gajah dengan pion agar gajah bisa bergerak dengan lebih leluasa. Dan untuk mencoba merusak konsentrasi lawan, maka melakukan gerakan cepat adalah senjata yang bisa anda mainkan. Mengikat jalan lawan adalah kunci keberhasilan seorang pemain catur yang baik. Dengan begitu ia tidak bisa menjalankan strategi yang sedang ia kembangkan. Kemampuan berpikir yang sering membingungkan lawan ini bisa anda ciptakan lewat variasi langkah yang mematikan.


Berikut tips bermin catur yang baik:
1.        Kuasai pusat, Ini sangat penting sekali.Kalau kita tak menguasi pusat petak catur, yaitu petak kotakan e4,d4,d5,e5 kita akan selalu kewalahan dan akan terus tertekan sepanjang pertandingan.Dan akhirnya hampir bisa dipastikan kalah.
2.        Jalankan kuda sebelum gajah diawal pembukaan. Ini memang tak mutlak dilakukan , tapi kuda memang lebih fleksibel kan di banding gajah.
3.        Jalankan gajah sebelum benteng, karena gajah memang harus dikeluarkan dulu sehingga ruang gerak kita akan longgar dan bebas bergerak
4.        Jalankan benteng sebelum menteri, Menteri memang harus dikeluarkannya terakhir.Tapi ada kalanya ini tidaklah mutlak dalam pembukaan tertentu dan kondisi tertentu.
5.        Rokade cepat. dengan rokade cepat diharapkan kita bisa langsung mengatur arah serangan kita.
6.        Lindungi buah. Ini mencegah kekalaan kita dari materi.
7.        Serang petak yang sama dengan banyak buah Ini untuk pemusatan serangan agar jangan sampai kita kekurangan amunisi ditengah tengah penyarangan
8.        Ciptakan penyergapan bila mungkin, bila perlu lakukan dengan pengorbanan yang indah.
9.        Ciptakan pengikatan bila mungkin. ini untuk mencegah lawan untuk melakukan counter attack.
10.    Kembangkan strategi pada setiap langkah. setiap langkah kita haruslah punya makna dan tujuan.

Kabadi


Asal Usul Kabadi

       Kabaddi merupakan sebuah sukan tradisional dari Asia Selatan. Nama ini berasal daripada perkataan Tamil (கை-பிடி) "kai" (tangan) dan "pidi" (tangkap) yang bermaksud "Memegang Tangan" Kabadi ialah sebuah permainan yg dibentuk dalam permainan tradisional India. Permainan ini sangat terkenal di Selatan Asia dan tersebar dengan meluas di Tenggara Asia, Jepun, dan Iran. Ia adalah permainan bangsa Bangladesh dan juga meluas di Tamil Nadu, Andura Pradesh, Punjab dan Maharasutran di India. Kabadi juga dimainkan oleh tentera British untuk tujuan hiburan, menjaga kemantapan badan dan juga untuk mengumpan tentera askar dan komuniti Asia British. 

Cara Bermain Kabadi

Dua pasukan menduduki bahagian yang bertentangan dengan kolam renang yang kecil atau padang. Masing-masing mengambil tempat dengan menghantar "penyerang" ke dalam bahagian pihak lawan untuk mendapatkan mata dengan menarik pasukan lawan. Kemudian, penyerang cuba untuk kembali ke bahagian pasukannya sendiri, menahan nafas dan melaungkan perkataan "Kabaddi" semasa serbuan. Penyerang tidak boleh melintasi lobi melainkan dia menyentuh pihak lawan. Jika dia tetap berbuat demikian, dia akan dianggap sebagai "terkeluar". Terdapat juga garisan bonus yang memastikan mata tambahan dapat dipungut oleh penyerang jika dia berjaya untuk menyentuhnya dan kembali semula ke tempat asal pasukannya.

Berikut adalah antara permainan tradisional India yang terkenal di Malaysia. Permainan tradisional Cina dan permainan tradisional Melayu boleh terdapat di sini:

No comments:

Post a Comment